חולה נפש תקף מינית, בית חולים "מזרע" בעכו לא דיווח, התוקף הוחזר למחלקה

הכתבה פסיכיאטר מחוז צפון: להעניש את הנהלת "מזרע" , הארץ , נובמבר 2007

הפסיכיאטר המחוזי ממליץ על צעדים משפטיים ומנהליים נגד הנהלת ביה"ח - עקב התנהגותה בפרשת התקיפה המינית שנחשפה ב"הארץ" לפני כשבועיים

פסיכיאטר מחוז הצפון של משרד הבריאות, ד"ר אלי גרינר, ממליץ לנקוט צעדים משפטיים ומנהליים נגד הנהלת בית החולים הפסיכיאטרי ממשלתי "מזרע" בעכו עקב התנהגותה בפרשת התקיפה המינית שנחשפה ב"הארץ" לפני כשבועיים - כך עולה מדו"ח בדיקה חדש של הפרשה שנערך בלשכת הבריאות המחוזית בצפון והועבר בשבוע שעבר למנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' אבי ישראלי.

מדו"ח הבדיקה עולה כי הנהלת "מזרע" לא דיווחה על המקרה למשטרה ולפקידי הסעד כפי שמחייב במפורש החוק, וכי הפרשה לא דווחה למשרד הבריאות כפי שמחייבות הוראות המשרד. עוד התגלה כי הצוות הרפואי הסיעודי לא ביצע כל בדיקה רפואית, גינקולוגית, נפשית או טיפולית לחולת הנפש שהותקפה מינית, וכן כי המקרה לא דווח למשפחת החולה למרות שבעלה ביקר אותה בבית החולים למחרת אירוע התקיפה ואף נפגש עם העובדת הסוציאלית של המחלקה. כמו כן, מצטט הדו"ח בכיר בהנהלת בית החולים שאמר כי לא היה צורך לדווח על מקרה התקיפה המינית "כמו שלא צריך לדווח על כל חולה שמאונן פה בבית החולים".

מקרה התקיפה אירע ב-10 ביולי השנה, כשהחולה נכנס בלילה לחדר של החולה, נשכב עליה במיטתה כשהוא לבוש בבגדיו, ניסה להפשיטה בכוח, ואף הצליח למשש את שדיה. הצוות הרפואי נכנס לחדר והפסיק את התקיפה המינית בעקבות צעקות שנשמעו מחדרה של החולה. ל"הארץ" נודע כי המותקפת, בת כ-60, אינה עצמאית ומצבה הנפשי ירוד. החולה התוקף סובל מסכיזופרניה ומאושפז ב"מזרע" מאז מאי השנה לאחר שהורשע ברצח אשתו ואחת מבנותיו וריצה 24 שנות מאסר, מחציתן במחלקה הפסיכיאטרית של שירות בתי הסוהר. לאחר המקרה החולה התוקף אמר לרופאה התורנית במחלקה כי "ניסה לקיים יחסי מין עם החולה".
.
השתלשלות פרשת התקיפה המינית בבית חולים מזרע בעכו
השתלשלות פרשת התקיפה המינית בבית חולים מזרע בעכוהפסיכיאטר המחוזי שמע על המקרה רק כעבור כארבעה חודשים

המקרה נודע ללשכת פסיכיאטר מחוז הצפון במשרד הבריאות רק בסוף אוקטובר השנה, כארבעה חודשים לאחר המקרה, זאת לאחר שהועברה לסגנו, הד"ר נאביל ג'ראיסי, התכתבות פנימית יוצאת דופן בחומרתה בין רופא בכיר במחלקה הפסיכוגריאטרית ב"מזרע", הד"ר מיכאל סגל, לבין מנהל המחלקה, הד"ר יולי ווצ'קוב. סגל התריע על החזרת החולה התוקף למחלקה הפסיכוגריאטרית שבה מאושפזים גברים ונשים במקום השארתו באשפוז במחלקה סגורה מס' 4 שבה מאושפזים רק גברים, אליה הועבר אחרי התקיפה. בעקבות זאת, הוחזר החולה למחלקה המיועדת לגברים.

הפרשה נחשפה לפני כשבועיים ב"הארץ", אז מסרו הנהלות "מזרע" ומשרד הבריאות כי הן "אינן מקלות ראש במקרה", אבל זהו "אינו מסוג האירועים החייבים דיווח להנהלת משרד הבריאות או לפסיכיאטר המחוזי". זאת, בהתבסס על ההנחיות הקובעות כי חובה לדווח במקרים בהם נגרם נזק משמעותי לחולה או במקרי מוות.

אולם ממצאי הבדיקה שנערכה בלשכת פסיכיאטר מחוז הצפון עומדים בסתירה מוחלטת לתגובה זו. בעקבות הפרסום, מינה פסיכיאטר מחוז הצפון צוות בדיקה שחברים בו סגן הפסיכיאטר המחוזי, הד"ר ג'ראיסי, ועוזרת הפסיכיאטר המחוזי לבקרה, איה ארבל. בדיקתם נערכה על בסיס בחינת התיקים הרפואיים של שני החולים ושיחה עם סגן מנהלת "מזרע", הד"ר לאונרדו מוגילנסקי. על פי דו"ח הבדיקה, מדובר במעשה של תקיפה מינית של חולה חסדת ישע כפי שעולה מהגדרת החוק. אולם למרות זאת, לא נמצא כל תיעוד שהנהלת "מזרע" דיווחה על המקרה למשטרה או למשרד הבריאות.

בכיר במשרד הבריאות הביע תמיהה על התנהלות המשרד

על פי מסקנות הבדיקה, הנהלת "מזרע" הפרה שורה של חוקים והוראות באי הדיווח על מקרה התקיפה. לדברי בכיר במשרד הבריאות, ממצאי הבדיקה מעלים גם תמיהות קשות מאוד על עמדתה של הנהלת משרד הבריאות שנתנה גיבוי להנהלת "מזרע" שלא דיווחה על המקרה. ד"ר גרינר כתב השבוע לפרופ' ישראלי בעקבות ממצאי הבדיקה כי המקרה עצמו "חמור", אבל גם "מדאיגה עד מאוד ההתייחסות מקלת הראש והבלתי נאותה של הנהלת 'מזרע' כלפי הנפגעים והמשפחה וכלפי החוק". עוד כתב גרינר כי "לשמוע מבכיר בביה"ח שלא היה צורך לדווח על האירוע כמו 'שלא צריכים לדווח על כל חולה שמאונן פה בביה"ח', הוא דבר חמור מאין כמוהו".

ממשרד הבריאות נמסר אתמול (שבת) כי הוא "רואה בחומרה את העובדה כי המקרה לא דווח למשטרה". עוד נמסר כי המשרד "ישקול לפתוח בהליכים משפטיים נגד המעורבים". מהנהלת "מזרע" בראשותה של ד"ר אילנה טל נמסר כי "ההנהלה לא ראתה מקום לפנות למשטרה אלא לנקוט צעדים פנימיים".

ממצאי הבדיקה

1 הנהלת "מזרע" לא דיווחה על מקרה התקיפה המינית למשטרה, לפקידי הסעד ולמשרד הבריאות

2 הצוות הסיעודי לא ביצע כל בדיקה רפואית, גניקולוגית או נפשית לחולה אחרי שהותקפה

3 הנהלת ביה"ח לא חקרה את האירוע בסמוך להתרחשותו או קיימה דיון לצורך הפקת לקחים


קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה